Kierowca na trasach międzynarodowych musi mierzyć się z różnymi sytuacjami. Jest narażony na rabunek, ale i zagrożenie zdrowia czy życia w takiej sytuacji. Oczywiście nie są to sytuacje nagminne, bo wtedy zawód kierowcy ciężarówki można by uznać za zawód podwyższonego ryzyka. Zagrodzenia jednak istnieją i trzeba się z nimi liczyć. Mogą być także bardziej prozaiczne i związane z awarią sprzętu na trasie, np. na drodze szybkiego ruchu. Jak zadbać o bezpieczeństwo kierowców na trasach międzynarodowych?
Przegląd pojazdów i zapewnienie wysokiej klasy opon
W przypadku samochodów poruszających się po drogach nieasfaltowych, np. kamienistych czy traktach nieutwardzonych ważny jest dobór opon, które będą dostosowane do trudnych tras i zarazem większych ładunków. Bez wątpienia mogą sprawdzić się opony OTR wielkogabarytowe. Ciśnienie w oponach musi być bardzo precyzyjnie dopasowane. Mimo, że takie opony mają wzmocnione ściany boczne i grube stopki, to jednak najważniejsze z punktu widzenia ich żywotności jest ciśnienie dopasowane do warunków pracy, ale i osi pojazdu. Opony OTR ze zbyt dużym ciśnieniem (50% większym) będą miały o 30% niższą żywotność od tych samych opon z prawidłowym ciśnieniem. Z kolei w przypadku o połowę zbyt niskiego ciśnienia, żywotność opony spada aż o 80%. To samo dotyczy innych opon do tirów, które powinny być dobierane pod względem indeksu nośności i prędkości i pracować na takim ciśnieniu, które zapewnia odpowiednią stabilność jazdy, bezpieczeństwo prowadzenia, ale i oszczędność paliwa. Przed każdą trasą międzynarodową stan ogumienia powinien być sprawdzony pod względem ciśnienia i zużycia bieżnika. Monitorować je powinien również sam kierowca w trasie i przy powrocie z trasy. Samochody ciężarowe powinny być poddane rutynowym przeglądom, które dotyczą sprawności poszczególnych układów, w tym kierowniczego, napędowego, hamulcowego i konserwacjom. Powinna być również sprawdzana łączność i jej skuteczność. Mowa nie tylko o CB-radiu, ale również bezprzewodowych systemach łączności za pomocą dedykowanych aplikacji.
Zabezpieczenie kierowcy poprzez systemy ostrzeżeń i wyposażenie w numery alarmowe
Czasami kierowca ciężarowy musi udać się w niebezpieczne rejony. Wtedy otrzymuje informacje, gdzie nie powinien się zatrzymywać. Oczywiście powinien mieć do dyspozycji również listę parkingów strzeżonych dla samochodów ciężarowych na danej trasie. Co więcej, powinien mieć pod ręką numery alarmowe, czy nawet numery do konsulatów polskich w danych krajach. W ten sposób będzie miał się do kogo zwrócić w razie kradzieży. Firma powinna mieć również wyrobione procedury bezpieczeństwa zawarte w regulaminie firmy, których każdy kierowca musi przestrzegać.
Aplikacje ułatwiające znalezienie wskazówek na trasie
Kierowca korzystający z aplikacji dedykowanej dla danej firmy i branży może wyszukać rejon, w którym się porusza i znaleźć znajdujące się w pobliżu nie tylko parkingi, ale i restauracje, kawiarnie, toalety, czy nawet noclegi. Gdy będzie chciał się przespać w komfortowych warunkach w długiej trasie, będzie miał taką możliwość. Takie aplikacje mogą analizować również parametry eksploatacyjne pojazdu, czyli np. zużycie paliwa, a także wspierać komunikację pomiędzy kierowcą a firmą transportową.
Technologie, które wspierają procesy bezpieczeństwa na trasach międzynarodowych
Każdy samochód ciężarowy powinien być zaopatrzony w blokadę antywłamaniową. To oczywiście nie jedyne środki zabezpieczające przed kradzieżą czy atakiem na kierowcę, bo alarmy montowane w różnych miejscach pojazdu, także na naczepie spełniają swoje zadanie. Podczas próby otwarcia, przecięcia, przerwania plandeki automatycznie włącza się system alarmowy. Alarm napadowy znajduje się także w kabinie kierowcy. Taki alarm nie daje zewnętrznych oznak, natomiast wysyła automatyczną wiadomość do firmy transportowej i odpowiednich służb.
Zapewnienie wszystkich tych elementów gwarantuje, że kierowcy będą czuli się bezpiecznie i chętniej będą podejmowali pracę w firmie. Oczywiście niezbędny będzie tempomat, ale ważnym elementem jest czujnik monitorujący stan kierowcy i każący mu udać się na odpoczynek, w określonych sytuacjach. System może wysłać sygnał dźwiękowy, gdy odbierze niepokojący sygnał o zmianie położenia głowy, który może wskazywać na zmęczenie.